Na czym polega terapia indywidualna?
Terapia indywidualna to cykl spotkań, podczas których dziecko pracuje z psychologiem w bezpiecznej, życzliwej atmosferze. Podczas zajęć wykorzystujemy różnorodne metody dostosowane do wieku i temperamentu dziecka: od rozmów i zabaw po ćwiczenia plastyczne i relaksacyjne.
Lepsze zrozumienie emocji
Terapia uczy dziecko rozpoznawania i wyrażania swoich uczuć w zdrowy sposób, co pomaga mu radzić sobie ze stresem i trudnymi sytuacjami.
Poprawa relacji z innymi
Dzięki wsparciu psychologa dziecko buduje umiejętności społeczne, które ułatwiają mu funkcjonowanie w grupie i nawiązywanie przyjaźni.
Wzrost pewności siebie
Praca nad poczuciem własnej wartości i odkrywanie swoich mocnych stron sprawiają, że dziecko staje się bardziej pewne siebie i odważne w codziennych wyzwaniach.
Praca z trudnościami
Pomagam dzieciom i młodzieży zmierzyć się z wyzwaniami, które utrudniają im codzienne funkcjonowanie. Lęki, trudności w relacjach, problemy w szkole czy zachowania buntownicze — wspólnie uczymy się je rozumieć i skutecznie przezwyciężać.
Wsparcie w ciężkich chwilach
Towarzyszę dzieciom i ich rodzinom w najtrudniejszych momentach, takich jak rozstania rodziców, żałoba, choroba czy nagłe zmiany życiowe. Dzięki empatycznemu podejściu pomagam odnaleźć poczucie bezpieczeństwa i równowagi.
Rozwój
Wspieram rozwój emocjonalny, społeczny i poznawczy dzieci w każdym wieku. Zajęcia pomagają budować pewność siebie, umiejętności komunikacyjne i wrażliwość, które będą procentować w dorosłym życiu.
3-6 lat
Dzieci w wieku przedszkolnym
W tym okresie dziecko intensywnie poznaje świat i uczy się regulować swoje emocje. Terapia może pomóc, gdy dziecko:
- - ma silne lęki np. przed rozstaniem z rodzicami, ciemnością, nowymi sytuacjami,
- - często wybucha złością, wpada w histerie
- - nie radzi sobie w grupie rówieśników, jest wycofane lub agresywne,
- - moczy się lub ma inne objawy regresu (np. przestaje mówić w przedszkolu),
- - przeżywa trudną sytuację rodzinną (rozwód, narodziny rodzeństwa, choroba bliskiej osoby).
7-12 lat
Dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Na tym etapie pojawiają się nowe wyzwania związane z nauką, rówieśnikami i oczekiwaniami dorosłych.
Terapia może pomóc, gdy dziecko:
- - ma trudności w nawiązywaniu przyjaźni, czuje się odrzucone,
- - jest nieśmiałe, ma niską samoocenę, boi się wypowiadać na forum,
- - przejawia trudne zachowania w szkole lub w domu, nie słucha poleceń, prowokuje konflikty,
- - ma problemy z koncentracją, nadpobudliwość, trudności w nauce,
- - doświadcza stresu lub smutku z powodu zmian w rodzinie albo w szkole.
12-17 lat
Młodzież
Okres dojrzewania to czas intensywnych zmian emocjonalnych i społecznych, w którym wiele nastolatków potrzebuje wsparcia w zrozumieniu siebie i swoich emocji.
Terapia może pomóc, gdy nastolatek:
- - zmaga się z niskim poczuciem własnej wartości, brakiem motywacji,
- - doświadcza lęków społecznych, wycofania, depresji,
- - ma trudności w relacjach z rodzicami lub rówieśnikami,
- - przeżywa żałobę, stratę, kryzys tożsamości,
- - doświadcza przemocy (w domu, szkole, w sieci) lub presji rówieśniczej,
- - podejmuje ryzykowne zachowania (używki, wagary, samookaleczenia).
Najczęściej zadawane pytania
Terapia indywidualna jest możliwa już od około 3. roku życia. W przypadku najmłodszych dzieci sesje opierają się głównie na zabawie terapeutycznej i pracy z emocjami poprzez proste formy wyrazu.
Standardowa sesja trwa około 50 minut. W przypadku najmłodszych dzieci (przedszkolnych) czasami sesje są nieco krótsze, aby dostosować się do ich możliwości skupienia uwagi.
Najczęściej sesje odbywają się raz w tygodniu. W szczególnych przypadkach psycholog może zaproponować inny harmonogram, dostosowany do potrzeb dziecka i jego rodziny.
Rodzice mogą wziąć udział w sesjach terapeutycznych, jeżeli tego wymaga trudność dziecka. W takich przypadkach ich obecność i współpraca są kluczowe. Regularnie organizowane są spotkania konsultacyjne dla rodziców, podczas których omawiane są postępy dziecka i wskazówki do pracy w domu.
Czas trwania terapii jest indywidualny i zależy od problemu, z jakim zgłasza się dziecko, oraz od jego reakcji na proces terapeutyczny. Pierwsze kilka spotkań poświęcone są nawiązaniu relacji psychologa z dzieckiem.
Nie, na terapię indywidualną nie jest potrzebne skierowanie od lekarza. Wystarczy kontakt z gabinetem i umówienie się na pierwszą konsultację, aby rozpocząć proces.
Porozmawiajmy o Twoim dziecku!
Umów się na wizytę lub zadzwoń, aby poznać więcej szczegółów.
- Aniołowska 16H, 95-100 Zgierz
- +48 510 619 304
- biuro@kolorowymotyl.pl

